Låt barnen uppleva smärta redan från födseln...

Det är vad mitt svenska arbete har handlat om denna vecka.. Och upplysningstiden på 1700-talet och deras ideologier om hur man ska skapa en självständig människa.


 

Rubriken låter ju helkorkad men jag kan ge er en lite beskrivning på vad jag menar...


 

Ett barn som ramlar när han ska lära sig att gå, får veta att det gör ont om han inte håller sig på benen.



Barnet kan lyssna och lära sig från andra vad som är rätt och fel, men för att förstå konsekvenserna måste felen upplevas.


 

Den som inte vet vad kärlek och svek är riskerar att bli en okänslig och kanske utstött människa i samhället. För att barnet tidigt ska lära sig om kärlek och svek har modern en stor roll. Hon kan hejda sig från att ex. amma barnet direkt när han piper, eller hjälpa barnet upp när han ramlat. Barnet känner sig då sviken och bortglömd, men upplever total kärlek när modern till slut kommer.


 

Det är ju såklart inte grov fysiskt eller psykisk smärta jag menar, men om man aldrig får lära sig om konsekvenserna av sina handlingar kommer man inte bli en självständig människa i dagens samhälle. Det måste ni väl hålla med om?


 

Nåväl, nog om det, den här veckan har handlat om plugg hela tiden.. Jag har haft tre stora arbeten som ska in och som vanligt har jag inte börjat med något förrän i Söndags. Idag var allting klart iallafall och nu känner jag mig lugn igen. =)


Till helgen är lappsemestern slut och verkligheten väntar runt hörnet. På måndag är det skola igen och nu börjar det kännas som slutklämmen, det är inte många veckor kvar nu.. hihi..

Få se hur jag ska göra nu till hösten, men jag tror det blir heltid med en massa utfyllnadsämnen.. Undrar bara vad jag ska läsa för något förutom Barn och Ungdoms sjukvård och teckenspråk.. Kanske Latin, eller ngt skoj.. Vi får se!


Hämtade precis in Trassel från hundgården, han tycker faktiskt inte att det är så hemskt att vara därute, han har ju de andra hundarna till sällskap, annars tror jag aldrig det hade gått. =) Nu ligger han avslagen vid mina fötter under bordet. Lilla vännen =)


Ungarna håller som vanligt på med gris.. Det blir hemmagjorda glassar.. De häller saft i iskubsgrejen och sen sätter de plast över och sticker ner tandpetare.. In i frysen och några timmar senare smaskar de "entuggasglassar".


 

Nu får det vara bra för idag.. Ha det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback