Första dagen på operation avklarad!

Och här ska jag nog trivas de 4 veckorna framöver som är kvar. =)

Dagen började med att jag åkte hemifrån 07:00 för att jag i god tid skulle hitta till avdelningen och sedan se mig omkring lite. Jag behövde bara vänta 10 minuter innan Marianne min handledare kom och hämtade mig.

Vi började med omklädningsrummet och vilka kläder jag skulle ha på mig.
Haha, snacka om att det är varning för sexighet. =)

Bilden tagen från google

Sen blev det rundvandring på typ nästan en timme, och jag kommer nog sitta och knacka bakom en och annan dörr innan jag har orienterat mig. Det var en stor avdelning, och massor med operationssalar (typ 15 st eller ngt sånt). Det är flera team på operation: UROLOGISKA, ORTOPEDISKA, GYN, ÖRON/NÄSA/HALS och ren KIRURGI.

Efter rundvandringen och alla femtielva sterila rum med tusentals artiklar man typ ska veta vart de är, så blev det fikapaus.

Sen drog det igång på op salarna och jag fick vara med på URO sidan idag.

3 operationer i kisseriregionerna blev det att börja med, och inte nog med det så var första patienten ett barn =( Men allt gick bra och det var riktigt intressant att se på.

Som uska på OP ska man assistera op syrrorna och anestesi syrrorna med material, kläder, handskar och en massa apparater. Och jag kan ju bara säga så här.. STERILT,STERILT,STERILT!!!

JISSES så allt ska vara orört!

Det kommer nog inte dröja länge förrän man gör bort sig och syrrorna får gå ut och tvätta sig igen. =) Men de hade överseende med att det var första dagen och jag gjorde inga större tabbar. Ingen som behövde gå och tvätta om sig iallafall. =)

Lunchen kom snabbare än väntat, tiden bara sprang iväg. Och sedan var det nya förberedelser till nästa OP.

Slutade dagen kl. 16:00 och då var det bara rusha hem och hämta ungarna, för att sedan göra mat.



Imorgon börjar jag 07:30 och slutar 17:00 (långkörarskift) Men tiden går ju som vanligt sjukt fort när man gör ngt nytt, så det kommer nog inte vara några problem.

Sen är jag ledig Onsdag och då tänkte jag bara softa! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback