Gymnasiet är onödigt!

Jo, det tycker jag!

Tänk er så här:

Du är 15-16 år och har precis avslutat årkurs 9. Vet man vad man vill jobba med när man är 45 år då? Nä, det kan ju vara helt omöjligt. Är det inte då bättre att jobba och skaffa sig erfarenheter, och testa på vad det är man trivs med innan man utbildar sig och binder sig till en yrkesgrupp.

Ja, ja.. Nu säger ni att man bara måste ta en massa lån för att utbilda sig när man är vuxen.. Visst det stämmer, men det är inte ens hälften så mkt i lån som om man hade påbörjat sin gymnasieutbildning när man var 16 år.

Så här är det:

Om du som 25 åring vill plugga gymnasiet och ALDRIG påbörjat gymnasiet som 16 åring, har du det högre bidraget. Och eftersom du är över 25 år har du ytterligare högre bidrag. Sen om du gör som jag och skaffar barn innan du satsar på karriären så har du ytterligare påslag på bidraget.
Summan av detta blir att om du inte alls vill ta något lån så får du ändå ut ca 7000:- i handen, och då är det bara bidrag. Med lån så får du ut ca 8700:-.

Det låter konstigt va? mmm.. men så är det!

Om vi säger så här då:

Du börjar omvårdnadsprogrammet på gymnasiet som 16 åring. Går ut med hyfsade betyg, och jobbar några år. Och sen trivs du inte alls med vårdyrket. Jaha, då är det väl bara att omutbilda sig och så går man till komvux.

Eftersom du har en gymnasieutbildning, är kanske är under 25 år m.m. så får du ett bidrag på ca 1000:- och ett lån på ca 2500:-. ÄR DET VÄRT? 3500:- ut i månaden och då ska man sitta där efter några år med flera hundra tusen i lån.

Nä, jag tycker det är bättre att prova på en massa olika jobb, inom olika branscher och sen se vad man trivs med och utifrån det grunda sin utbildning när man blivit lite äldre.
Man har då hunnit jobba och tjäna ihop lite sparpengar, + att man är mer mogen för att lära sig. Och att inte tala om motivationen man har när man som vuxen sätter sig på Komvux. Den kan jag lova är mkt högre när man själv bestämmer att utbilda sig, och när man har ett mål med sina studier.

______________________________________________________________________________________________

Att börja komvux är det bästa jag gjort här i livet, jag har hunnit testa mig fram i yrkeslivet och jag har hunnit skaffa mig 2 underbara barn.
Barnen har hunnit bli så stora att jag har tid för pluggande även kvällar och helger. Och jag är så motiverad till den här utbildningen, som jag inte skulle kunna föreställa mig när jag var 16 år. Bidraget är väl inte jättehögt, men jag klarar mig på mina nästan 9000:- ut i månaden. Jag har hunnit fundera och bestämma mig. Jag har hunnit mogna för skolan igen och jag gillar läget i skolbänken. Och sist med inte minst, JAG HAR ETT MÅL!

Att rekommendera OM MAN INTE BESTÄMT SIG NÄR MAN ÄR 16 ÅR!!
(Självklart om man verkligen vet vad man vill bli redan när man är ung, så ska man ju hoppa på gymnasiet redan då. Men om man är tveksam tycker jag inte att man ska riskera att ta en utbildning man inte kommer vilja jobba inom)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback