Det blir operation..

Idag har det varit en riktigt bra dag. På morgonen hade vi en föreläsare på besök från ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) och det var en trevlig och glad sjuksköterska som pratade mkt gott om arbetet som kräver så otroligt mkt av dig som person. Det är nära möten med döden och det finns egentligen inga riktlinjer för hur man ska agera och reagera. ASIH tar hand om personer som är döende och som inte vill spendera den sista tiden på sjukhus, utan vill dö hemma istället.

Allt detta vi läst om döden och det runtomkring har varit otroligt intressant och många gånger väldigt sorgligt. Men det är en del av sjukvården som behövs och att man kan vara till hjälp när kroppen och livet här på jorden sviker en, är en uppgift man ska ta på största allvar.
Sen blev det lunch. Samt en trevlig pratstund med 2 tjejer från klassen.
Efter lunchen skulle vi träffas i klassrummet för att få reda på praktikplatserna som tilldelats vår klass. Att välja mellan var:
  • Neonatal (för tidigt födda barn)
  • Barnavdelningen
  • Operation
  • Akutvårdsavdelningen
  • Akutmottagningen
  • Öron/näsa/hals
  • Geriatrisk Ortoped klinik
  • Reumatiska
  • Ortopeden
  • Infektion
  • Njurar
Det blev en lite jobbig stund i klassrummet för det var många som vela ha samma ställe, och om man har gymnasiepoängen klara så har man förtur. Om alla kriterier finns så lottas platserna.
Jag ville från början vara på akuten eller på förlossningen (som inte fanns med), men när jag insåg hur många som ville vara på akuten var det bara att vika sig. Jag har ju inte Engelskan från gymnasiet så jag hade iallafall inte haft en chans.
Och när vi kom till Operation sa ingen att de ville vara där, så då tog jag den.. =)
Herregud så spännande, jag ska vara på operation, snacka om att det ska bli kul.
Vad får man vara med om där då?
Kanske allt från korrigering av fingerbrott till öppna operationer i kroppen, tänkte på att det måste ju nästan bli något kejsarsnitt också, och det kan ju vara ett komplement till förlossningen. =) Tyvärr inte alltid samma förutsättningar som en en vanlig förlossning men ändå.
Det ska bli sjukt roligt och jag tror jag kommer bli helnöjd med min plats. Att få se kroppen ur ett annat perspektiv och att få vara med och observera, kanske assistera och sen lära mig hur allt går till. Då man själv om man ligger på britsen inte alltid är vaken så vet man ju egentligen inte vad som pågår.
Fast det var lite jobbigt när det var dem i klassen som inte fick det de velade, och jag hoppas verkligen dem kommer få det bra på den avdelningen de fick till slut. Det är inte kul när man måste lotta och jag är glad att jag slapp det, för jag hade säkert blivit förbannad. =/ Ego som man är och vill bara få sin vilja igenom. =)
Nä nu är jag jäkligt nöjd och jag hoppas att det kommer bli en upplevelse för livet. Och det är jag ganska säker på att det blir.
Kram på er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback